نکات مهم پیرامون نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه

لیست وسایل مورد نیاز آشپزخانه

مقدمه

در این مطلب قصد داریم راجع به نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه توضیح دهیم. لوازم برقی خانگی جزئی مهم از آشپزخانه هر منزلی هستند. هر خانواده ای بسته به نیاز و سلیقه خود رنج متنوعی از لوازم برقی را تهیه می‌کند. در هر صورت تعداد این لوازم اهمیتی ندارد و آنچه مهم است نگهداری صحیح از لوازم برقی است. با توجه به قیمت و ضرورت لوازم برقی بسیار مهم است که از این لوازم به درستی استفاده کنیم. همچنین با نگهداری صحیح از این لوازم امنیت خود و عزیزانمان را نیز تامین می‌کنیم.

لوازم خانگی

برخی از لوازم برقی همچون یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و اجاق گاز عنصری بسیار ضروری از اسباب خانه به شمار می‌روند. اما خرید برخی دیگر از لوازم برقی همچون مایکروویو، چای ساز و آبیموه گیری چندان ضروری نیست. در این مطلب می‌خواهیم به شرح نکاتی پیرامون نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه بپردازیم که موجب افزایش طول عمر لوازم برقی منزل شما می‌شوند.

نگهداری لوازم خانگی

نکات کلی

ابتدا بهتر است با نکات کلی نگهداری لوازم خانگی آشنا شویم. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن دقت کنید این است که هیچ گاه نباید موتور و یا بدنه لوازم برقی را با آب شست و شو دهید. همچنین جهت افزایش عمر وسایل برقی از جمله آبمیوه گیری که قطعات مختلفی دارند و باز می‌شوند دقت کنید که قطعات را پس از خشک شدن در جای مخصوص قرار دهید و از جای گذاری صحیح آنها مطمئن شوید. علاوه بر نکات کلی که در مورد نگهداری از وسایل برقی ذکر کردیم، مواردی را نیز باید برای هر کدام به طور اختصاصی رعایت کنید.

یخچال و فریزر

یکی از موارد مهم در خصوص نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه، قرار دادن آنها در جای خشک است. این موضوع در خصوص یخچال و فریزر نیز صدق می‌کند. همواره این لوازم را در جای خشک قرار دهید. دقت کنید که هیچ گاه نباید سطح پشتی یا موتور این دستگاه را با آب بشویید. بلکه باید از یک دستمال خشک جهت تمیز کردن آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید طبقات و کشوهای فریزر را خارج کنید و با استفاده از آب و شوینده آنها را تمیز کنید. سپس اجازه دهید این قطعات کاملا خشک شوند و آنها سر جای خود بازگردانید. دقت کنید که به هیچ وجه نباید هنگامی که یخچال و فریزر مرطوب هستند آنها را به برق وصل کنید. البته نقش محافظ در وسایل برقی را نیز فراموش نکنید و حتما یخچال و فریزر را به یک محافظ متصل کنید.

ماشین لباسشویی

در این قسمت از نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه می‌خواهیم به نکات مهم پیرامون ماشین لباسشویی بپردازیم. ماشین لباسشویی را باید در محلی قرار دهید که سطح پشتی و موتور آن با آب در تماس نباشد. از دیگر نکات مهم این است که ماشین لباسشویی را در جایی قرار دهید که سطح آن تراز باشد تا باعث تکان خوردن شدید ماشین لباسشویی در هنگام کار کردن نشود. همچنین قبل از خارج لباس‌ها، نظافت ماشین لباسشویی یا خالی کردن فیلتر حتما این وسیله را از برق بکشید.  نظافت پیاپی دیگ لباسشویی نیز در عمر دستگاه خیلی تاثیر گذار می‌باشد. در لباسشویی هایی نظیر بوش زمان اینکار توسط خود لباسشویی اعلام می‌شود. و حتی برنامه شستشو مخصوص شست و شوی دیگ دارد.

نگهداری لوازم خانگی

اجاق گاز و مایکروویو

در ادامه آموزش نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه می‌خواهیم به اجاق گاز و مایکروویو بپردازیم. اجاق گازها به دو دسته گازی و برقی تقسیم می‌شوند و هر دو این‌ها برای ایجاد جرقه به فندک نیاز دارند، پس هنگام نظافت دقت کنید که روی اجاق برقی یا گازی آب نریزید. جهت تمیز کردن اجاق می‌توانید از مواد شوینده مخصوص یا مقدار کمی جوش شیرین استفاده کنید.

جهت تمیز کردن مایکروویو و از بین بردن چربی‌های آن یک لیمو ترش را درون یک ظرف آب قرار دهید و سپس آن را درون مایکروویو بگذارید. سپس اجازه دهید تا این لیمو ترش به اندازه 10 دقیقه درون ظرف بجوشد. بخار لیموترش خاصیت چربی زدایی دارد و باعث تمیز شدن سطح داخلی مایکروویو می‌شود. همچنین می‌توانید از یک دستمال آغشته به الکل نیز برای تمیز کردن این وسیله استفاده کنید اما به هیچ وجه از سیم ظرفشویی یا اسکاچ برای اینکار استفاده نکنید. رعایت چنین نکات کوچکی باعث افزایش عمر وسایل برقی منزل شما می‌شود.

نگهداری لوازم خانگی

آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت

نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه تنها مختص به لوازم بزرگی همچون یخچال و فریزر نیست و در مورد لوازم برقی اهمیت دارد. در این قسمت می‌خواهیم به توضیح نکاتی در خصوص نگهداری از آبمیوه گیری و چرخ گوشت بپردازیم. مهم‌ترین نکته در این خصوص این است که این وسیله‌های برقی را باید دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین نباید به مدت طولانی این لوازم را روشن قرار دهید. بهتر است تکه‌های گوشت به ابعاد کوچک‌تری خرد کنید و به هیچ وجه قطعات گوشت را با زور و با وارد کردن فشار زیاد به درون محفظه چرخ گوشت وارد نکنید.

بهتر است سبزی‌هایی که حاوی مقدار زیادی آب هستند را با چرخ گوشت چرخ نکنید زیرا احتمال دارد آب این سبزی‌ها وارد موتور شود و به موتور آسیب رساند. در خصوص نگهداری از آبمیوه گیری نیز از ریختن میوه های درشت در آبمیوه گیری اجتناب کنید. همچنین بهتر است ظرف تفاله‌ها را قبل از پر شدن کامل خالی کنید.

جمع بندی

در این مطلب به نکات مهم در خصوص نگهداری از وسایل برقی آشپزخانه پرداختیم. به طور کلی جهت افزایش عمر لوازم برقی از برخورد موتور این لوازم با آب اجتناب کنید. همچنین به نکات اختصاصی هر کدام از وسیله های برقی از جمله یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و اجاق گاز نیز پرداختیم. نقش محافظ در وسایل برقی را نیز فراموش نکنید. با رعایت این نکات میتوانید عمر مفید لوازم برقی منزل خود را افزایش دهید.

 

امتیاز ما
fatemeh
ارسال دیدگاه